گروه هنر فنی و حرفه ای و کاردانش استان کردستان

وبلاگ گروه هنر هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش استان کردستان

گروه هنر فنی و حرفه ای و کاردانش استان کردستان

وبلاگ گروه هنر هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش استان کردستان


سرگروه فتو گرافیک و گرافیک فنی و حرفه ای : آلاله بدخشان
سرگروه انیمیشن : فهیمه ذبیحی سلطانی

کاملترین پاسخ بیت رنگ 8bit , 10bit , 12bit عمق رنگ

يكشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۰۴:۲۷ ب.ظ

8 بیت رنگ یا عمق رنگ

وقتی دوربین شروع به رکورد فیلم میکند و نور از لنز وارد میشود ، دوربین مجبور است که برای هر رنگ نور یک عدد تعیین کند،واحد رنگ RGB میباشد که در حالت عادی برای R=0 , B=0 , G=0 در نظر گرفته میشود که عدد صفر یعنی سیاهی کامل ، هر چقدر این عدد جلوی سه رنگ اصلی بزرگتر بشه یعنی اون رنگ روشنتر شده که در دوربین ذخیره میشه.

اگر در این موضوع عدد صفر به معنی سیاه باشه پس چه چیزی سفید را نشان میده ؟ این لحظه زمانی هست که کلمه عمق بیت  Bit Depth بوجود میاد ، هرچقدر که این عدد از صفر بزرگتر باشه ما میگیم عمق بیت Bit Depth  بیشتر شده.

یک مثال میزنیم تا بهتر متوجه بشید ، فرض کنیم یک رنگ آبی داریم ، رنگ آبی میتونه عددی بین 0 تا 255 رو بخودش بگیره 

 

10 بیت رنگ یا عمق رنگ

حالا نگاهی به 10 بیت بندازیم 

حالا اگر همون رنگ آبی رو در نظر بگیریم ، تعداد نقاط ثبت شونده به 1023 تا میرسن ، همینجا دقت کنید و اشتباهی که خیلی ها میکنن شما نکنید ، اغلب تصور میکنن وقتی عدد از 255 به 1023 میرسه یعنی آبی ما خیلی پررنگ تر هست ، اما اینطور نیست ، معنی 1023 اینه که برای رسیدن به عدد 1023 در سایه ، گامهای بیشتر وجود داره ، دقت کردین ، گفتم در سایه ، پس یک نتیجه تا اینجا بگیرید که وقت بیت بیشتر میشه ، یعنی ما با سایه سروکار داریم.وقتی خوب به این موضوع و صحبت من فکر کنید ، به این نتیجه برسید که ارزش رنگ آبی که یک مثال است ، دقیقا یکیه یعنی عدد 255 رنگ آبی با عدد 1023 رنگ آبی یک ارزش و یک اندازه دارند اما چیزی که متفاوت میشه ، مقدار سایه هایی هست که در 1023 یا 10بیت بوجود میاد و ظرافت و جزئیات تصویر رو بیشتر میکنه.

12 بیت رنگ یا عمق رنگ

واااااای رسیدیم به 12 بیت رنگ یا عمق رنگ

به عدد نهایی نگاه کنید شده 4095 نقطه ، یعنی ظرافت بسیار زیاد در رنگ و سایه ها یه دیگه بگ جزئیات تصویر ، هرچقدر عدد بیشتر میشه ، وضوح و جزئیات خیلی بالاتر میره و دست من به عنوان یک تدوینگر یا طراح خیلی بازتره تا بتونیم تصحیح رنگ سینمایی انجام بدم.

بدونید که هر پیکسل بیشتر از یک رنگ داره در واقع هر پیکسل سه رنگ داره که همون RGB هست ، پس هر پیکسل سه رنگ داره که رنگهاش هم آبی و قرمز و سبز هستند ، که از این به بعد بجای آر جی بی RGB میتونیم بگیم YUV.

خوب دقت کنید که گیج نشید ، تا اینجا فهمیدیم که هر پیکسل دارای 3 رنگ هست ، حالا اگر یک دوربین با 8 بیت رکورد کنه یعنی هر کدام از 3 عدد به صورت جداگانه دارای 8 عدد هستند و به زبان ساده تر آبی 8 تا ، قرمز 8 تا و سبز هم 8 تا.

در صنعت فیلم دوربین ها دارای 8 بیت ، 10 بیت و 12 بیت هستند که اکثر دوربین ها با فرمت 8 بیتی رکورد میکنن ( یعنی در هر کانال رنگ 8 بیت دارن که میشه 24 ) ، دروبین های 10 بیت هم که کیفیت بهتری دارند اما دوربین های 12 بیت دیگه خیلی با کیفیت تر هستند که میشه مدل هایی مثل RED One.

نرم افزارهایی مثل پریمیرپرو و افترافکت از بیت رنگ 8 و 10 پشتیبانی میکردن که امروزه دیگه در افترافکت و پریمیر عدد 12 هم دیده میشه یعنی از 12بیت رنگ هم پشتیبانی میکنن.

  • گروه هنر استان کردستان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی